Hölkkäily

Kengät jalkaan ja menoksi! Hölkkäily on mahtava urheilumuoto, jota kannattaa harrastaa. Oli kyseessä hölkkä yksin, koiran tai seuralaisen kanssa, voi lenkkeily tuoda elämään erilaisten positiivisten terveysvaikutusten lisäksi paljon hyvää mieltä ja positiivisia kokemuksia. Lenkkeilyn hienoin puoli on se, että tarvitset vain mukavat kengät sekä hyvät vaatteet ja olet valmis hölkkäämään.

Hölkkäily

Hölkkäämisen ja juoksemisen ero on oikeastaan hyvin pieni, mutta niillä on kuitenkin yksi ero: tahti. Yksinkertaisesti määrittelemällä juoksunopeutesi olet joko hölkkä- tai juoksulenkillä. Hölkkääminen on usein alku juoksuharrastukselle, sillä pikkuhiljaa kunnon ja lihasten kehittyessä haluaa kiristää tahtia. Niille, joilla on kotona koira, lenkkeily on varmasti osa arkea. Olivat lenkit lyhyitä tai pitkiä, koirien kanssa ulkoilu on yksi parhaita asioita lemmikin omistajille. Hölkkäämisen etuja ovat se, että erityisesti aktiivisille koirille pidempikin juoksulenkki tekee hyvää ja omistajakin saa siitä terveysetuja! Hölkkäilyssä tärkeää on pitää se oikea vauhti yllä ja lemmikki saattaa olla se oikeanlainen tahtikeppi, joka muistuttaa välillä myös lepäämään. Hölkkäily voi olla hyvä vaihtoehto, jos haluat tuulettaa ajatuksia, miettiä isoja päätöksiä ja rentoutua. Yksin lenkkeillessä pääset ajattelemaan juuri sitä, mitä haluat eikä minkään tarvitse häiritä sinua. Laita puhelin lentotilaan ja kuuntele mieleistä musiikkia. Anna ajatusten lentää ja samalla kulutat hyvän määrän kaloreita. Ulkoilu ystävien tai seuralaisen kanssa sopii myös monenlaiseen tilanteeseen. Kahvin ja pullan sijaan voi laittaa lenkkikengät jalkaan ja lähteä kevyesti hölkkäämään. Tahdin ei silloinkaan tarvitse olla kova, vaan sellainen, että juttelu ja juoruilu toimii. Vaikka välillä tietysti pieni juoksukisa ystävän kanssa voi tehdä oikein hyvää.

Hölkkäämisen hyödyt

Ensisijaisesti hölkkäämisen mahtava puoli on se, että sen voi aloittaa missä kunnossa vaan. Kevyt juokseminen voi aluksikin tuntua raskaalta, mutta kehitys tapahtuu säännöllisesti hölkkäämisessä hyvinkin nopeasti. Hölkkäämisen terveysvaikutuksia on monia ja ne näkyvät myös. Tietysti kaloreiden kuluminen on yksi merkittäviä vaikutuksia. Noin kymmenen minuutin hölkkä voi polttaa jopa 100 kaloria. Syke nousee myös jo hölkätessä, vaikka olisitkin melko aktiivinenkin urheiluharrastaja. Hölkkäämisessä tärkeää on pitää yllä tasaista vauhtia ja muistaa myös venyttely, joka tekee aina hyvää. Hölkkääminen ja lenkkeily kehittävät myös lihaksia sekä auttavat ylläpitämään luustoa. Lihasten ja luuston kunto on hyvin merkittävä osa tervettä kehoa. Vanhemmalla iällä hölkkääminen kannattaa aloittaa rauhallisesti, jotta opit tuntemaan kehosi vointia. Muutenkin hölkkäilyssä voi mennä oman jaksamisen mukaan, eikä tarvitse pakottaa. Hölkkääminen vaikuttaa kehon lisäksi mieleen. Hyvä ja pirteä mieli voi parantaa elämänlaatua paljon. Säännöllinen hölkkääminen pitää mielen virkeänä kaikenikäisillä. Kaunis luonto tai kaupungin hulina ovat usein se tarvittava tauko, jota aivosi ja kehosi tarvitsevat, eikä sen vaikutusta kannata vähätellä. Hölkkäily voi olla tapa tutustua omaan asuinympäristöönsä. Varsinkin jos muuttaa uuteen kaupunkiin tai uudelle alueelle, voi hölkkäily olla erinomainen tapa tutkia ympäristöä. Kulkemalla reippaasti, mutta ei kuitenkaan liian kovaa, voi nähdä paljon ja välillä voi vaikka pysähtyä ihastelemaan maisemiakin. Hienointa hölkkäilyssä on se, että sen voi aloittaa helposti. Jos hölkkäilystä haluaa tehdä kunnollisen urheiluharrastuksen, jossa haluaa saavuttaa tavoitteita ja kilpailla, on se täysin mahdollista! Silloin tietysti hölkkäilystä tulee rehellistä juoksemista, mutta aina pitää aloittaa jostain. Hölkkäämisestä voi siis tehdä juuri niin haastavaa tai helppoa kuin itse haluaa. Lähtiessäsi hölkkälenkille et tarvitse mitään erikoisia varusteita, muuta kuin säähän sopivat vaatteet ja kengät. Lenkkeilyvaatteiden ei tarvitse olla viimeistä huutoa eikä kenkien tarvitse olla trendiväreissä. Hölkkäämään lähtiessäsi voit parantaa itsetuntoasi ja voit sen jälkeen rentoutua sohvalla paljon paremmalla omallatunnolla!

Hölkkäämisen hyödyt