Mitä on stunttipyöräily?

Stunttipyöräily on urheilulaji, jossa tehdään akrobaattisia temppuja muokatulla moottoripyörällä. Stunttipyörä on moottoripyörä, joka on tehty asfaltilla kisaamiseen. Eli kyseessä on usein tavallinen 600 kuutioinen ratamoottoripyöräilyyn tehty moottoripyörä, johon tehdään runsaasti muutoksia, jotta se soveltuu stuntti käyttöön. Yleisimmät mallit ja merkit ovat Kawasaki Ninja 636 2003-2004 model ja Honda CBR 600 F4i. Tosin stunttipyöräilyssä ei puhuta niinkään urheilulajista vaan enemmänkin showmaisesta esiintymisestä, jossa pisteitä tulee niin hurjimman tempun tekijän mukaan kuin esiintymistaitojen eikä kisoissa ole tarkkoja sääntöjä muun muassa minkälaisella pyörällä siinä saa kisata. Nykypäivänä jopa tehdään stunttipyöräilyä Harley Davidson moottoripyörillä, jotka ovat alun perin todella erilaiseen käyttöön.

Minkälainen moottoripyörä on stunttipyöräilyssä?

Normaali moottoripyörä ratamoottoripyöräilyyn on sellainen, jota kaasutetaan oikealla kädellä kahvasta ja vasemmalla puolella on kahvassa pieni kahva, joka toimii kytkimenä. Pyörässä on viisi vaihdetta. Etujarru löytyy kahvan tuntumasta yhtä lailla kuin vaikkapa polkupyörässäkin. Eli oikealla puolella etujarrun kytkin löytyy siis kaasun edestä. Takajarru löytyy oikean jalan alta. Vasemmalla jalalla vaihdetaan vaihdetta. Urheilumoottoripyörän aerodynaaminen muoto on tehty sellaiseksi, että se kulkee lujaa. Eli se on mahdollisimman virtaviivainen, jotta ilmavirta ei jarruta sen menoa. Etupyörä on pienempi ja takapyörä massiivisempi ja paksumpi, jotta se saa paremman ohjauksen mutkissa. Jarrut, varsinkin etujarrut ovat suuret ja massiiviset myös, jotta pyörä voi jarruttaa isosta vauhdista tehokkaasti. Ja moottorin kiihtyvyys on huippuluokkaa ja kierrosmäärä on 14-18 tuhatta rpm.

Miten normaalista ratamoottoripyörästä saadaan muokattua stunttipyörä?

Ensimmäiseksi koko jarru systeemi uusitaan, mikä mahdollistaa jarruttamisen vasemmalla kädellä. Pyörään lisätään uusi jarrutussysteemi. Silloin pyörällä voidaan itsenäisesti jarruttaa myös vasemmalla kädellä kytkimen vierestä löytyvällä käsijarrulla. Tämä vaatii takapyörään asennettua uutta jarrupalaa. Aerodynamiikan osalta muutoksia tehdään usein suurimmaksi osaksi oman maun mukaisia muutoksia. Usein pyörästä kuoritaan pois koko etupaneelit, sillä ne ovat ensimmäiset, jotka stunttipyörällä ottavat naarmuja ja osumaa muun muassa asfaltista itseensä ja täten ovat helposti hajalla ja eivät näytä hyvältä. Pyörän käyttötarkoituksia varten nuo paneelit ovat siis kuta kuinkin vain turhia lisäkkeitä. Sen lisäksi pyörään asennetaan kaatumissuojaa, joka suojelee pyörää pahimmilta vaurioilta. Kaatumissuoja suojelee pyörän osia, muun muassa moottoria ja runkoa. Rungon vääntyminen on kova isku pyörälle, koska se on usein tehty alumiinista ja ei ole helpompia mahdollisia korjata tai hitsata uudelleen kasaan. Kaatumissuoja asennetaan hitsaamalla teräsputkista kokonaisuus, joka pultataan pyörään. Suoja pultataan kiinni moottorin viereen usein jo valmiina valmistajan mukaisesti oleviin reikiin pyörän runkoon molemmille puolille. Takaratas vaihdetaan isommaksi, sillä se tekee moottorin antaman voiman hitaammaksi ja voimakkaammaksi takapyörälle. Samalla myös vaihdetaan lepokierrosmittari ja kun pyörä käynnistetään, sen kierrokset ovat jo neljässä tuhannessa kierroksessa. Tämä siksi, koska silloin kun vaihde vaihdetaan vapaalta pois, pyörä liikkuu eteenpäin nopeasti heti alkuun ja temppujen sekä stunttien aikana välttämättä kaasun painaminen ei ole oleellista, sillä pyörä ”liikkuu itsestään” eteenpäin. Näin stunttien tekijällä on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kiinnittää huomionsa kaikkeen muuhun tekemiseen, kun toinen käsi ei ole kiinni kaasussa koko aikaa. Kaasua kuitenkin käytetään esimerkiksi silloin, jos jarrutat liikaa ja pyörä on kääntymässä takaisin alas ja esimerkiksi silloin kun kiihdytät tai jos driftaat. Driftaamaan pääsee niin, että käytät liikaa kaasua, jolloin takapyörä irtoaa pidostansa ja lähtee liukumaan alta. Silloin ohjataan pyörää hieman jompaa kumpaan suuntaan ja ohjausta säädetään hiljalleen.

Miten normaalista ratamoottoripyörästä saadaan muokattua stunttipyörä?